Voorbereidend rekenen bij kleuters en het verschil tussen jongens en meisjes
Publication date
2012Author
Boot, M.
Donderwinkel, R.C.M.
Havenaar, B.
Metadata
Show full item recordSummary
Doelstelling: Over de verschillen tussen jongens en meisjes in rekenen bestaat consensus vanaf 7 jarige leeftijd. Met dit onderzoek worden de verschillen tussen jongens en meisjes in het voorbereidend rekenen onderzocht. Methode: 155 kinderen, waarvan 83 jongens en 72 meisjes tussen de 4;42 jaar en 7;00 jaar worden onderzocht naar de vaardigheden betreffende de mentale getallenlijn, het vergelijken van hoeveelheden en het tellen en optellen. Resultaten: op de vergelijkingstaken wordt onderscheid gemaakt tussen stippen- en getallentaken. Bij de stippentaken is er een significant verschil gevonden tussen jongens en meisjes, welke te beoordelen is als matig. Bij de getallentaken is er geen significant verschil gevonden. Er zijn hierbij ook geen significante verschillen gevonden in reactietijd. Bij de getallenlijntaken is ook onderscheid gemaakt tussen stippen en getallen. Het plaatsen van getallen op de getallenlijn liet een significant verschil zien tussen jongens en meisjes met een effectgrootte van 0,091. Dit is te beoordelen als een klein effect. De stippentaak liet geen significant verschil zien. Bij het tellen en optellen is beide geen significant verschil gevonden tussen jongens en meisjes. Wel bleek de kwaliteit van benoemen van cijfers een significante invloed te hebben op het optellen. Er blijkt echter geen significant verschil te zijn in kwaliteit van benoemen tussen jongens en meisjes. Conclusie: Er zijn verschillen in het niveau van jongens en meisjes op het voorbereidend rekenen. Meisjes scoren significant beter op de vergelijkingstaak van stippen en op het plaatsen van cijfers op de getallenlijn.