Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBos, I. van den
dc.contributor.authorBoot, M.
dc.contributor.authorDonderwinkel, R.C.M.
dc.contributor.authorHavenaar, B.
dc.date.accessioned2012-01-09T18:00:41Z
dc.date.available2012-01-09
dc.date.available2012-01-09T18:00:41Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9802
dc.description.abstractDoelstelling: Over de verschillen tussen jongens en meisjes in rekenen bestaat consensus vanaf 7 jarige leeftijd. Met dit onderzoek worden de verschillen tussen jongens en meisjes in het voorbereidend rekenen onderzocht. Methode: 155 kinderen, waarvan 83 jongens en 72 meisjes tussen de 4;42 jaar en 7;00 jaar worden onderzocht naar de vaardigheden betreffende de mentale getallenlijn, het vergelijken van hoeveelheden en het tellen en optellen. Resultaten: op de vergelijkingstaken wordt onderscheid gemaakt tussen stippen- en getallentaken. Bij de stippentaken is er een significant verschil gevonden tussen jongens en meisjes, welke te beoordelen is als matig. Bij de getallentaken is er geen significant verschil gevonden. Er zijn hierbij ook geen significante verschillen gevonden in reactietijd. Bij de getallenlijntaken is ook onderscheid gemaakt tussen stippen en getallen. Het plaatsen van getallen op de getallenlijn liet een significant verschil zien tussen jongens en meisjes met een effectgrootte van 0,091. Dit is te beoordelen als een klein effect. De stippentaak liet geen significant verschil zien. Bij het tellen en optellen is beide geen significant verschil gevonden tussen jongens en meisjes. Wel bleek de kwaliteit van benoemen van cijfers een significante invloed te hebben op het optellen. Er blijkt echter geen significant verschil te zijn in kwaliteit van benoemen tussen jongens en meisjes. Conclusie: Er zijn verschillen in het niveau van jongens en meisjes op het voorbereidend rekenen. Meisjes scoren significant beter op de vergelijkingstaak van stippen en op het plaatsen van cijfers op de getallenlijn.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent124694 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVoorbereidend rekenen bij kleuters en het verschil tussen jongens en meisjes
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvoorbereidend rekenen
dc.subject.keywordssekseverschillen
dc.subject.keywordsmentale getallenlijn
dc.subject.keywordsvergelijken
dc.subject.keywords(op)tellen.
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record