Is taal afhankelijk van cognitie? Een onderzoek naar de relatie tussen cognitieve flexibiliteit en morfologisch bewustzijn, en de rol van leeftijd en sekse in dit verband.
Summary
In dit onderzoek is bekeken of er samenhang is tussen cognitieve flexibiliteit en morfologisch bewustzijn, en of dit verband wordt gemodereerd door leeftijd en sekse. Binnen de linguïstiek is er een aanhoudende discussie over hoe taalverwerving verloopt en of taal en cognitie invloed op elkaar hebben. In dit onderzoek is ernaar gestreefd om tot een duidelijke stellingname te komen in de discussie of taal wel of niet afhankelijk is van cognitieve vaardigheden. Om dit te bereiken, zijn er verschillende testen afgenomen bij eentalige Nederlandse kinderen tussen de 5 en 7 jaar. De testen hebben de cognitieve flexibiliteit en het morfologisch bewustzijn gemeten. Uit de resultaten van de analyses is gebleken dat er geen samenhang is. Ook is gebleken dat leeftijd en sekse hierin geen rol spelen. Ondanks dat er geen samenhang is gevonden, zijn de bevindingen waardevol omdat deze bijdragen aan de discussie binnen de linguïstiek. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen via een aselecte wijze een grotere steekproef te creëren, zodat de resultaten beter te generaliseren zijn naar de populatie.