Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVasic, N.
dc.contributor.authorAdolfsen, F.E.
dc.contributor.authorWessels, E.L.
dc.date.accessioned2021-09-07T18:00:18Z
dc.date.available2021-09-07T18:00:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/979
dc.description.abstractIn dit onderzoek is bekeken of er samenhang is tussen cognitieve flexibiliteit en morfologisch bewustzijn, en of dit verband wordt gemodereerd door leeftijd en sekse. Binnen de linguïstiek is er een aanhoudende discussie over hoe taalverwerving verloopt en of taal en cognitie invloed op elkaar hebben. In dit onderzoek is ernaar gestreefd om tot een duidelijke stellingname te komen in de discussie of taal wel of niet afhankelijk is van cognitieve vaardigheden. Om dit te bereiken, zijn er verschillende testen afgenomen bij eentalige Nederlandse kinderen tussen de 5 en 7 jaar. De testen hebben de cognitieve flexibiliteit en het morfologisch bewustzijn gemeten. Uit de resultaten van de analyses is gebleken dat er geen samenhang is. Ook is gebleken dat leeftijd en sekse hierin geen rol spelen. Ondanks dat er geen samenhang is gevonden, zijn de bevindingen waardevol omdat deze bijdragen aan de discussie binnen de linguïstiek. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen via een aselecte wijze een grotere steekproef te creëren, zodat de resultaten beter te generaliseren zijn naar de populatie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent368493
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIs taal afhankelijk van cognitie? Een onderzoek naar de relatie tussen cognitieve flexibiliteit en morfologisch bewustzijn, en de rol van leeftijd en sekse in dit verband.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCognitieve flexibiliteit; morfologisch bewustzijn; executieve functies; taalvaardigheden; sekse; leeftijd.
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record