De staccatomethode: Een kijk op commercialisering in het nieuws
Summary
Het nieuws wordt de laatste decennia steeds meer aan ons gepresenteerd op een staccatomethode: een verhaal wordt continu geüpdate met minuscule stukjes informatie, veelal bijgestaan door eindeloze herhalingen van alles wat zich daarvoor heeft afgespeeld. Al valt dat ‘alles’ ook te betwisten, want de journaals en kranten lijken er over het algemeen niet voor terug te deinzen één kant van het verhaal te overbelichten. Deze paper gaat op zoek naar een verklaring voor de staccatomethode. Daarvoor wordt het fenomeen bekeken in het kader van commercialisering binnen de journalistiek. Om te beginnen wordt daarom door een historisch overzicht de verschuiving richting de staccatomethode weergegeven. Het concept ‘competitie’ wordt daarbij in verband gebracht met commercialisering. Aan de hand van een casus – de berichtgeving op NU.nl over het proces-Geert Wilders – worden vervolgens nog een aantal concepten die in nauw verband met de staccatomethode staan, uitgelicht: populisme, zelfcensuur, mediaschandalen en globalisering. Het lopende wetenschappelijke debat omtrent commercialisering zal daarbij steeds ter sprake komen. Welke elementen van commercialisering zorgen ervoor dat eerder genoemde concepten te verklaren zijn?