Een basisschool kiezen op kwaliteit. Waar kies je voor?
Summary
In dit onderzoek werd onderzocht wat ouders en directies van basisscholen verstaan onder het begrip 'kwaliteiten van de basisschool'. Door middel van 24 semi-gestructureerde interviews werd de onderzoeksvraag: " in hoeverre is er een verschil en zijn er overeenkomsten in opvattingen over het begrip ‘kwaliteit van de basisscholen?" onderzocht. Dit werd geanalyseerd middels de template approach. Door marktwerking in het onderwijs worden basisscholen gedwongen om zich te profileren op hun kwaliteiten. Wanneer ouders niet meer kiezen voor pragmatische overwegingen, maar op basis van kwaliteiten, zal de kwaliteit, innovatiekracht en efficiëntie van basisscholen toenemen. Uit het onderzoek bleek dat de aandachtspunten van ouders vooral aan de inputkant van de onderwijskwaliteit zitten, terwijl de belangrijkste kwaliteiten aan de input-én proceskant zitten. Directies vinden vooral proceskwaliteiten belangrijke kwaliteiten, maar weten ook dat ouders inputkwaliteiten belangrijk vinden. Directies proberen hier goed op in te spelen.