View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Duurzaam ondernemen op de rails

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Bas Maier - Duurzaam ondernemen op de rails.pdf (1.542Mb)
        Publication date
        2011
        Author
        Maier, S.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze scriptie belicht de onderzoeksvraag: ‘Hoe geven middenmanagers betekenis aan duurzaam ondernemen (DO) bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) en welke invloed kan dit hebben op het organisatieveranderingsproces?’ Deze vraag komt voort uit de probleemstelling dat de NS-afdeling Duurzaam Ondernemen een afstand ervaart tussen strategie en werkvloer in de implementatie van het programma DO. NS-middenmanagers staan in dit etnografisch onderzoek centraal, omdat zij de brug vormen tussen strategie en werkvloer. NS wordt door middenmanagers ervaren als een verzameling van autonome bedrijfsonderdelen en bedrijfsculturen. Ook de NS-medewerkers genieten een relatief grote mate van zelfstandigheid. Deze zelfstandigheid maakt organisatieveranderingen bij NS tot interne verkoopprocessen. Binnen deze verkoopprocessen ervaren de middenmanagers het thema duurzaamheid als ‘zacht’ en ‘secundair’. Het programma DO leidt bij NS-middenmanagers bovendien tot een identiteitsvraag: ‘Wat wil NS zijn?’ Zolang deze vraag op strategisch niveau onvoldoende wordt beantwoord, wordt het programma DO geïnterpreteerd als een verzameling van (positieve) initiatieven zonder helder kader van betekenis. Tot slot leeft er binnen NS de angst voor sociale uitsluiting, in het geval van een te grote verbondenheid met het thema duurzaamheid. De belangrijkste conclusie is dat er voor NS-middenmanagers onvoldoende ‘verkooppotentieel’ is ontwikkeld om het programma DO te vertalen naar de werkvloer. Hierdoor blijft DO voornamelijk een thema op strategisch niveau. De belangrijkste aanbeveling voor het programma DO is dat het zich moeten richten op het realiseren van duurzame KPI’s voor middenmanagent. De onderzoeksresultaten kunnen gegeneraliseerd worden naar andere organisaties, op basis van vergelijkbaarheid.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9548
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo