Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermeulen, J.
dc.contributor.advisorVeldman, J.
dc.contributor.authorMaier, S.E.
dc.date.accessioned2011-11-11T18:01:52Z
dc.date.available2011-11-11
dc.date.available2011-11-11T18:01:52Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9548
dc.description.abstractDeze scriptie belicht de onderzoeksvraag: ‘Hoe geven middenmanagers betekenis aan duurzaam ondernemen (DO) bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) en welke invloed kan dit hebben op het organisatieveranderingsproces?’ Deze vraag komt voort uit de probleemstelling dat de NS-afdeling Duurzaam Ondernemen een afstand ervaart tussen strategie en werkvloer in de implementatie van het programma DO. NS-middenmanagers staan in dit etnografisch onderzoek centraal, omdat zij de brug vormen tussen strategie en werkvloer. NS wordt door middenmanagers ervaren als een verzameling van autonome bedrijfsonderdelen en bedrijfsculturen. Ook de NS-medewerkers genieten een relatief grote mate van zelfstandigheid. Deze zelfstandigheid maakt organisatieveranderingen bij NS tot interne verkoopprocessen. Binnen deze verkoopprocessen ervaren de middenmanagers het thema duurzaamheid als ‘zacht’ en ‘secundair’. Het programma DO leidt bij NS-middenmanagers bovendien tot een identiteitsvraag: ‘Wat wil NS zijn?’ Zolang deze vraag op strategisch niveau onvoldoende wordt beantwoord, wordt het programma DO geïnterpreteerd als een verzameling van (positieve) initiatieven zonder helder kader van betekenis. Tot slot leeft er binnen NS de angst voor sociale uitsluiting, in het geval van een te grote verbondenheid met het thema duurzaamheid. De belangrijkste conclusie is dat er voor NS-middenmanagers onvoldoende ‘verkooppotentieel’ is ontwikkeld om het programma DO te vertalen naar de werkvloer. Hierdoor blijft DO voornamelijk een thema op strategisch niveau. De belangrijkste aanbeveling voor het programma DO is dat het zich moeten richten op het realiseren van duurzame KPI’s voor middenmanagent. De onderzoeksresultaten kunnen gegeneraliseerd worden naar andere organisaties, op basis van vergelijkbaarheid.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1616984 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDuurzaam ondernemen op de rails
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsorganisatieverandering, duurzaam ondernemen, middenmanagement, betekenisgeving.
dc.subject.courseuuOrganisaties, Verandering en Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record