Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden zoekt bondgenoten Scriptie onderzoek naar de motivatie om deel te nemen aan interactieve beleidsvorming bij Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
Summary
Het onderzoek is theorie gestuurd en de theoretische verklaringen zijn empirisch onderzocht.
Op basis van theorie over redenen voor interactieve beleidsvormingen en motieven voor
participatie heb ik respectievelijk interview- en enquête vragen opgesteld. Door interviews te
houden met vijf medewerkers die in hun functie in aanraking zijn geweest met interactieve
beleidsvorming heb ik de redenen van HDSR onderzocht. Een selectie van
onderhoudsplichtigen uit het Kromme Rijn gebied is in een enquête ondervraagd over hun
motivatie. Vanwege het databestand konden alleen onderhoudsplichtigen die hun plicht niet
waren nagekomen benaderd worden.
Uit de interviews blijkt dat interactieve beleidsvorming zinvol is voor het waterschap omdat
het gebiedsspecifieke kennis en informatie oplevert en het bijdraagt aan draagvlak voor de
maatregelen die genomen moeten worden op de gronden van derden. Interactieve
beleidsvorming draagt bij aan het probleemoplossend vermogen: door met betrokkenen te
praten komt naar voren wat knelpunten en mogelijke oplossingen zijn in een gebied.
De resultaten van de enquête tonen aan dat de respondenten gemotiveerd zijn deel te
nemen vanwege de inhoud van het beleid en niet vanwege het participatie proces op zich. De motieven om te participeren zijn invloed uit oefenen, eigen belang en informatie winnen.
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat het grootste deel (67%) van de veertig respondenten
een bijeenkomst wil bijwonen over de schouw. De respondenten willen twee bijeenkomsten
per jaar bijwonen van ongeveer twee uur. Van de 39 respondenten geeft 66% aan geen
gesprek met het waterschap te willen over de schouw. Het waterschap kan het beste een
bijeenkomst organiseren om in contact te komen met de onderhoudsplichtigen.
Concluderend, de redenen voor interactieve beleidsvorming uit de theorie zijn ook verklarend
voor het waterschap. Interactieve beleidsvorming sluit aan bij het functionele karakter van
het waterschap en er is ruimte voor de verschillende belangen die spelen in integraal
waterbeheer. Van de motieven voor politieke participatie zijn alleen de inhoudelijke motieven
verklarend voor de deelname aan een bijeenkomst over de schouw.
Het is HDSR aan te raden om interactieve bijeenkomsten te organiseren over de inhoud van
de schouw. Ten eerste is interactieve beleidsvorming zinvol omdat het bijdraagt aan de
kennis van het gebied, draagvlak voor het beleid, het probleemoplossend vermogen en de
kwaliteit van beleid. Ten tweede zijn er onderhoudsplichtigen die deel willen nemen aan de
bijeenkomsten vanwege de inhoudelijke motieven. Ten derde brengen interactieve
bijeenkomsten het waterschap in contact met de burgers. Dit draagt bij aan het behalen van
de doelstelling om midden in de samenleving te staan.