View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Cognitieve flexibiliteit en grammaticale vaardigheid

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Tol, Kvander-6521339 en Rigter, AB-4070040.pdf (209.2Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Tol, K. van der
        Rigter, A.B.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Is taalontwikkeling afhankelijk of onafhankelijk van de cognitieve ontwikkeling? In deze studie is door middel van een exploratief onderzoek het verband onderzocht tussen cognitieve flexibiliteit en grammaticale vaardigheid. Daarnaast is gekeken naar een modererende invloed van leeftijd en intelligentie. Bij kinderen van vijf tot en met zeven jaar zijn achtereenvolgens de TAK, teken-een-bloem-test, WNV-NL en WUG-test afgenomen. Uit het onderzoek is geen verband gebleken tussen cognitieve flexibiliteit en grammaticale vaardigheid. Een invloed van leeftijd en intelligentie op grammaticale vaardigheid is wel gevonden. De relatie tussen leeftijd en grammaticale vaardigheid werd verwacht. Naarmate kinderen ouder worden ontwikkelt hun taal zich en daarmee hun grammaticale vaardigheid. De resultaten worden besproken met het oog op vervolgonderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/940
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo