Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVasic, N.
dc.contributor.authorTol, K. van der
dc.contributor.authorRigter, A.B.
dc.date.accessioned2021-09-06T18:01:28Z
dc.date.available2021-09-06T18:01:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/940
dc.description.abstractIs taalontwikkeling afhankelijk of onafhankelijk van de cognitieve ontwikkeling? In deze studie is door middel van een exploratief onderzoek het verband onderzocht tussen cognitieve flexibiliteit en grammaticale vaardigheid. Daarnaast is gekeken naar een modererende invloed van leeftijd en intelligentie. Bij kinderen van vijf tot en met zeven jaar zijn achtereenvolgens de TAK, teken-een-bloem-test, WNV-NL en WUG-test afgenomen. Uit het onderzoek is geen verband gebleken tussen cognitieve flexibiliteit en grammaticale vaardigheid. Een invloed van leeftijd en intelligentie op grammaticale vaardigheid is wel gevonden. De relatie tussen leeftijd en grammaticale vaardigheid werd verwacht. Naarmate kinderen ouder worden ontwikkelt hun taal zich en daarmee hun grammaticale vaardigheid. De resultaten worden besproken met het oog op vervolgonderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent214311
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleCognitieve flexibiliteit en grammaticale vaardigheid
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTaal; grammatica; taalontwikkeling; cognitieve flexibiliteit; executieve functies; nativisme; constructivisme; intelligentie; leeftijd; tekenen; tekening; kinderen; kind; TAK; WUG; WNV;
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record