dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Vasic, N. | |
dc.contributor.author | Tol, K. van der | |
dc.contributor.author | Rigter, A.B. | |
dc.date.accessioned | 2021-09-06T18:01:28Z | |
dc.date.available | 2021-09-06T18:01:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/940 | |
dc.description.abstract | Is taalontwikkeling afhankelijk of onafhankelijk van de cognitieve ontwikkeling? In deze studie is door middel van een exploratief onderzoek het verband onderzocht tussen cognitieve flexibiliteit en grammaticale vaardigheid. Daarnaast is gekeken naar een modererende invloed van leeftijd en intelligentie. Bij kinderen van vijf tot en met zeven jaar zijn achtereenvolgens de TAK, teken-een-bloem-test, WNV-NL en WUG-test afgenomen. Uit het onderzoek is geen verband gebleken tussen cognitieve flexibiliteit en grammaticale vaardigheid. Een invloed van leeftijd en intelligentie op grammaticale vaardigheid is wel gevonden. De relatie tussen leeftijd en grammaticale vaardigheid werd verwacht. Naarmate kinderen ouder worden ontwikkelt hun taal zich en daarmee hun grammaticale vaardigheid. De resultaten worden besproken met het oog op vervolgonderzoek. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 214311 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Cognitieve flexibiliteit en grammaticale vaardigheid | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Taal; grammatica; taalontwikkeling; cognitieve flexibiliteit; executieve functies; nativisme; constructivisme; intelligentie; leeftijd; tekenen; tekening; kinderen; kind; TAK; WUG; WNV; | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |