View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het stimuleren van persoonlijke professionele theorieën in het mbo door contingent modeling: Van beroepsdilemma naar kennisontwikkeling

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bouwmeester, D-3556670.pdf (860.3Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Bouwmeester, D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze replicastudie van de studie van Schaap, Van der Schaaf, en De Bruijn (2011) is onderzocht hoe leerlingen in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) hun persoonlijke professionele theorie (PPT) kunnen ontwikkelen. Een PPT omvat verschillende soorten beroepsmatige kennis en bepaald het professionele gedrag van een werknemer. Door het centraal stellen van een belangrijk dilemma voor het handelen in de beroepspraktijk in discussielessen werd ‘negotiation of meaning’ gestimuleerd. ´Negotiation of meaning´ omvat constructie of reconstructie van kennis door het in dialoog gaan met verschillende partners. Er wordt aangenomen dat ‘negotiation of meaning’ de ontwikkeling van de PPT stimuleert. Tevens is de invloed van ‘contingent modeling’ op de ontwikkeling van de PPT onderzocht. ‘Contingent modeling’ is een begeleidingsstrategie waarbij de docent op het juiste moment op het huidige niveau van de leerling respons geeft. Het onderzoek vond plaats op basis van een quasi-experimenteel design (N=30). Respondenten zijn verdeeld in een twee condities, met ‘contingent modeling’ en zonder ‘contingent modeling’. ‘Conceptmaps’ vormden de pretests en posttests. Ondanks het doorvoeren van enkele verbeterpunten, heeft in overeenstemming met het onderzoek van Schaap et al. ‘contingent modeling’ niet in de gewenste vorm plaatsgevonden. Hierdoor kunnen geen uitspraken worden gedaan over de invloed van ‘contingent modeling’.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9374
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo