Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBruijn, E. de
dc.contributor.authorBouwmeester, D.
dc.date.accessioned2011-10-31T18:00:37Z
dc.date.available2011-10-31
dc.date.available2011-10-31T18:00:37Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9374
dc.description.abstractIn deze replicastudie van de studie van Schaap, Van der Schaaf, en De Bruijn (2011) is onderzocht hoe leerlingen in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) hun persoonlijke professionele theorie (PPT) kunnen ontwikkelen. Een PPT omvat verschillende soorten beroepsmatige kennis en bepaald het professionele gedrag van een werknemer. Door het centraal stellen van een belangrijk dilemma voor het handelen in de beroepspraktijk in discussielessen werd ‘negotiation of meaning’ gestimuleerd. ´Negotiation of meaning´ omvat constructie of reconstructie van kennis door het in dialoog gaan met verschillende partners. Er wordt aangenomen dat ‘negotiation of meaning’ de ontwikkeling van de PPT stimuleert. Tevens is de invloed van ‘contingent modeling’ op de ontwikkeling van de PPT onderzocht. ‘Contingent modeling’ is een begeleidingsstrategie waarbij de docent op het juiste moment op het huidige niveau van de leerling respons geeft. Het onderzoek vond plaats op basis van een quasi-experimenteel design (N=30). Respondenten zijn verdeeld in een twee condities, met ‘contingent modeling’ en zonder ‘contingent modeling’. ‘Conceptmaps’ vormden de pretests en posttests. Ondanks het doorvoeren van enkele verbeterpunten, heeft in overeenstemming met het onderzoek van Schaap et al. ‘contingent modeling’ niet in de gewenste vorm plaatsgevonden. Hierdoor kunnen geen uitspraken worden gedaan over de invloed van ‘contingent modeling’.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent881020 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet stimuleren van persoonlijke professionele theorieën in het mbo door contingent modeling: Van beroepsdilemma naar kennisontwikkeling
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsContingent modeling
dc.subject.keywordsmbo
dc.subject.keywordsnegotiation of meaning
dc.subject.keywordsprofessionele persoonlijke theorieën
dc.subject.keywordsPPT: conceptmap
dc.subject.keywordscompetentiegericht onderwijs.
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record