View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Directe en Indirecte Effecten van Waargenomen Controle op Conflictresolutie: De Mediërende Rol van Empathie

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Heeren, A van-3339343 en Lindijer, BP-3366758 en Maric, M-3400328 en Westen, SC van-3228541.pdf (178.6Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Heeren, A. van
        Lindijer, B.P.
        Mari¿, M.
        Westen, S.C. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de vroege adolescentie is er sprake van een sterke toename in conflict tussen adolescenten en ouders. Het positief oplossen van deze conflicten is een belangrijk aspect voor een optimale psychosociale ontwikkeling van adolescenten. In dit onderzoek werd gekeken hoe het oplossen van conflicten beïnvloed werd door controle van moeders en empathie van adolescenten. In totaal namen 122 havo-4 leerlingen deel aan het onderzoek, waarvan 68 jongens en 54 meisjes (M=16.58 jaar, SD=0.69). Met behulp van vragenlijsten werden bij deze leerlingen waargenomen gedragscontrole, waargenomen psychologische controle, empathische betrokkenheid, perspectiefname, en conflictresolutiestijlen (probleem oplossen, escalatie, terugtrekken, en zwichten) gemeten. Multivariate regressie analyses wezen uit dat wanneer moeders meer gedragscontrole uitoefenen adolescenten meer empathische betrokkenheid vertonen. Wanneer moeders meer psychologische controle uitoefenen leidt dit tot minder probleem oplossen en meer escalatie, terugtrekken en zwichten bij adolescenten. Tot slot is gebleken dat meer perspectiefname van adolescenten ertoe leidt dat zij in conflicten met moeders meer probleem oplossen en conflicten minder laten escaleren. Hieruit werd geconcludeerd dat zowel controle door moeders als empathie van adolescenten van invloed is op de wijze waarop adolescenten conflicten met moeders oplossen; empathie speelt echter geen mediërende rol bij het effect van controle op conflictresolutie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9342
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo