View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Inhibitie en een geavanceerde ‘Theory of Mind’: Het verband tussen de executieve functie inhibitie en een geavanceerde ‘Theory of Mind’, en de invloed van intelligentie en vaardigheidscores bij kinderen van regulier en speciaal basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Leeuwestein 3160548.pdf (235.9Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Leeuwestein, L.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het huidige onderzoek werd het verband tussen een geavanceerde vorm van Theory of Mind en de executieve funtie inhibitie onderzocht. Hierbij werd gekeken naar de invloed van leeftijd, schoolgroep, reken- en leesvaardigheid, en intelligentie. De participanten waren 212 kinderen in de leeftijd van 5 tot 13 jaar, verworven op een school voor speciaal basisonderwijs en twee scholen voor regulier basisonderwijs. De verwachting was dat er een positieve samenhang tussen Theory of Mind en inhibitie gevonden zou worden, maar dat deze samenhang weg zou vallen wanneer er gecontroleerd werd voor leeftijd, schoolgroep, reken- en leesvaardigheid, en intelligentie. De resultaten laten zien dat het verband verschilt tussen beide schooltypen: bij de kinderen van het speciaal onderwijs werd er een verband gevonden tussen Theory of Mind en inhibitie, maar dit verband werd niet gevonden bij de kinderen van het reguliere basisonderwijs. Wanneer er echter gecontroleerd werd voor leeftijd, schoolgroep, reken- en leesvaardigheid, en intelligentie, bleek het verband ook op het speciaal basisonderwijs niet langer te bestaan. Dit is in overeenstemming met de verwachting. De resultaten van het huidige onderzoek vergroten ons begrip van de specificiteit van het verband tussen Theory of Mind en inhibitie gedurende de vroege tot midden kindertijd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9338
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo