View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Rekendrempels op de basisschool

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Gabriels, RJM-3360180 en Verkooijen, AM-3339955.pdf (317.0Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Gabriels, R.J.M.
        Verkooijen, A.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken of het drempelmodel terugkomt binnen het huidig realistisch rekenonderwijs. Dit is getoetst aan de hand van rekentoetsen, afgeleid van het drempelmodel, op vier basisscholen bij groep 3 tot en met 7. Bij deze leerlingen zijn niveautoetsen en automatiseringstoetsen afgenomen. De analyses zijn uitgevoerd op de gemiddelde drempelscores van leerlingen. Uit de resultaten kan de conclusie worden getrokken dat de vijf opgestelde drempels terug te vinden zijn binnen het huidig rekenonderwijs, dat zichtbaar is zowel binnen als tussen groepen. Dit levert empirisch bewijs voor het drempelmodel. Verder blijkt dat er geen eenduidig beeld is in de verschillen tussen jongens en meisjes in rekenprestaties. Daarnaast is er een groot verschil tussen zwakke en sterke rekenaars binnen het drempelmodel. Omdat dit onderzoek verschillende onderzoeksbeperkingen kent en niet longitudinaal is, wordt aanbevolen meer onderzoek te doen naar het drempelmodel.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9331
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo