Het verband tussen het stimuleringsgedrag van vaders en moeders in de opvoeding en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van 12 tot en met 48 maanden
Publication date
2011Author
Duijn, J.S.D. van
Barendregt, M.R.
Heij, M.C.
Wijnen, A.M.
Vries, A.C.H.
Metadata
Show full item recordSummary
Opvoeding speelt reeds in de eerste levensjaren van het kind een belangrijke rol in de vorming van een basis voor een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Dit onderzoek richt zich op stimuleringsgedrag, wat een belangrijk onderdeel van de opvoeding is. Met behulp van vragenlijsten die door ouders zijn ingevuld is het stimuleringsgedrag van ouders en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in kaart gebracht. Door middel van van t-toetsen, multipele regressie en hiërarchische regressie is nagegaan wat het verband is tussen ouderlijk stimuleringsgedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling van 307 kinderen van 12 tot en met 48 maanden (M=30.00, SD=9.64). Uit deze analyses blijkt dat moeders meer stimuleringsgedrag vertonen dan vaders. Wat betreft de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen blijkt dat jongens meer externaliserend gedrag vertonen dan meisjes. Bovendien blijkt er uit de resultaten, in tegenspraak met eerder onderzoek, geen verband te zijn tussen ouderlijk stimuleringsgedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van 12 tot en met 48 maanden. Hierbij lijken de sekse van zowel de ouder als het kind geen rol te spelen. Tenslotte komt naar voren dat er geen verband bestaat tussen het opleidingsniveau van ouders en de mate van stimulering die zij bieden. Aangezien de resultaten niet overeenkomen met bevindingen uit eerder onderzoek, is verder onderzoek gewenst.