Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVerhoeven, M.
dc.contributor.advisorBaar, A. van
dc.contributor.authorDuijn, J.S.D. van
dc.contributor.authorBarendregt, M.R.
dc.contributor.authorHeij, M.C.
dc.contributor.authorWijnen, A.M.
dc.contributor.authorVries, A.C.H.
dc.date.accessioned2011-10-17T17:00:56Z
dc.date.available2011-10-17
dc.date.available2011-10-17T17:00:56Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9320
dc.description.abstractOpvoeding speelt reeds in de eerste levensjaren van het kind een belangrijke rol in de vorming van een basis voor een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Dit onderzoek richt zich op stimuleringsgedrag, wat een belangrijk onderdeel van de opvoeding is. Met behulp van vragenlijsten die door ouders zijn ingevuld is het stimuleringsgedrag van ouders en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen in kaart gebracht. Door middel van van t-toetsen, multipele regressie en hiërarchische regressie is nagegaan wat het verband is tussen ouderlijk stimuleringsgedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling van 307 kinderen van 12 tot en met 48 maanden (M=30.00, SD=9.64). Uit deze analyses blijkt dat moeders meer stimuleringsgedrag vertonen dan vaders. Wat betreft de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen blijkt dat jongens meer externaliserend gedrag vertonen dan meisjes. Bovendien blijkt er uit de resultaten, in tegenspraak met eerder onderzoek, geen verband te zijn tussen ouderlijk stimuleringsgedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van 12 tot en met 48 maanden. Hierbij lijken de sekse van zowel de ouder als het kind geen rol te spelen. Tenslotte komt naar voren dat er geen verband bestaat tussen het opleidingsniveau van ouders en de mate van stimulering die zij bieden. Aangezien de resultaten niet overeenkomen met bevindingen uit eerder onderzoek, is verder onderzoek gewenst.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent151365 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verband tussen het stimuleringsgedrag van vaders en moeders in de opvoeding en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van 12 tot en met 48 maanden
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOpvoeding
dc.subject.keywordsstimulering
dc.subject.keywordssociaal-emotionele ontwikkeling
dc.subject.keywordsopleidingsniveau
dc.subject.keywordsouders
dc.subject.keywordsvaders
dc.subject.keywordsmoeders
dc.subject.keywordssekseverschillen
dc.subject.keywordsvroege kindertijd
dc.subject.keywordsSES
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record