Visuele versus verbale werkgeheugenvaardigheden en numerieke representaties.
Summary
In dit longitudinale onderzoek is gekeken naar de invloed van verbale versus visuele werkgeheugenvaardigheden op numerieke representaties bij kinderen in groep 1, 2 en 3. Methode: De steekproef bestaat uit 69 kinderen uit groep 1, 2 en 3 van basisscholen in het midden van Nederland. De gemiddelde leeftijd in de groepen 1, 2 en 3 was respectievelijk 55.14, 63.77 en 71.52 maanden. Voor de beantwoording van de onderzoeksvraag is gebruik gemaakt van de vertaalde versies werkgeheugentaken van de AWMA testbatterij en van een getallenlijntaak. Resultaten: Uit de resultaten van de regressieanalyses blijkt dat visuele maar geen verbale werkgeheugenvaardigheden van invloed zijn op numeriek representaties voor groep 2 en 3. Hoe beter de visuele werkgeheugenvaardigheden ontwikkeld zijn, hoe beter het kind presteert op numerieke representatietaak. Voor de kinderen in groep 2 geldt dat visuele opslagvaardigheden prestaties op de numerieke representatietaak voorspellen waar (visuele) verwerkingsvaardigheden een voorspeller zijn voor kinderen in groep 3. Discussie: De huidige resultaten wijzen op het belang van het stimuleren werkgeheugenvaardigheden in de preventie en vroegtijdige diagnostiek van rekenproblemen.