View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Visuele versus verbale werkgeheugenvaardigheden en numerieke representaties.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Theunis, JL-3237826.pdf (289.9Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Theunis, J.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit longitudinale onderzoek is gekeken naar de invloed van verbale versus visuele werkgeheugenvaardigheden op numerieke representaties bij kinderen in groep 1, 2 en 3. Methode: De steekproef bestaat uit 69 kinderen uit groep 1, 2 en 3 van basisscholen in het midden van Nederland. De gemiddelde leeftijd in de groepen 1, 2 en 3 was respectievelijk 55.14, 63.77 en 71.52 maanden. Voor de beantwoording van de onderzoeksvraag is gebruik gemaakt van de vertaalde versies werkgeheugentaken van de AWMA testbatterij en van een getallenlijntaak. Resultaten: Uit de resultaten van de regressieanalyses blijkt dat visuele maar geen verbale werkgeheugenvaardigheden van invloed zijn op numeriek representaties voor groep 2 en 3. Hoe beter de visuele werkgeheugenvaardigheden ontwikkeld zijn, hoe beter het kind presteert op numerieke representatietaak. Voor de kinderen in groep 2 geldt dat visuele opslagvaardigheden prestaties op de numerieke representatietaak voorspellen waar (visuele) verwerkingsvaardigheden een voorspeller zijn voor kinderen in groep 3. Discussie: De huidige resultaten wijzen op het belang van het stimuleren werkgeheugenvaardigheden in de preventie en vroegtijdige diagnostiek van rekenproblemen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9283
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo