Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKolkman, ME
dc.contributor.authorTheunis, J.L.
dc.date.accessioned2011-10-10T17:00:53Z
dc.date.available2011-10-10
dc.date.available2011-10-10T17:00:53Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9283
dc.description.abstractIn dit longitudinale onderzoek is gekeken naar de invloed van verbale versus visuele werkgeheugenvaardigheden op numerieke representaties bij kinderen in groep 1, 2 en 3. Methode: De steekproef bestaat uit 69 kinderen uit groep 1, 2 en 3 van basisscholen in het midden van Nederland. De gemiddelde leeftijd in de groepen 1, 2 en 3 was respectievelijk 55.14, 63.77 en 71.52 maanden. Voor de beantwoording van de onderzoeksvraag is gebruik gemaakt van de vertaalde versies werkgeheugentaken van de AWMA testbatterij en van een getallenlijntaak. Resultaten: Uit de resultaten van de regressieanalyses blijkt dat visuele maar geen verbale werkgeheugenvaardigheden van invloed zijn op numeriek representaties voor groep 2 en 3. Hoe beter de visuele werkgeheugenvaardigheden ontwikkeld zijn, hoe beter het kind presteert op numerieke representatietaak. Voor de kinderen in groep 2 geldt dat visuele opslagvaardigheden prestaties op de numerieke representatietaak voorspellen waar (visuele) verwerkingsvaardigheden een voorspeller zijn voor kinderen in groep 3. Discussie: De huidige resultaten wijzen op het belang van het stimuleren werkgeheugenvaardigheden in de preventie en vroegtijdige diagnostiek van rekenproblemen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent296869 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVisuele versus verbale werkgeheugenvaardigheden en numerieke representaties.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNumerieke representaties
dc.subject.keywordsverbale werkgeheugenvaardigheden
dc.subject.keywordsvisuele werkgeheugenvaardigheden
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record