View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kind van Berekening; moreel redeneren in lessen genetica

        Thumbnail
        View/Open
        PGO Moreel redeneren in lessen genetica_Koot, Sparnaaij en Vos.pdf (257.0Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Vos, I.H.C.
        Koot, J.
        Sparnaaij, M.A.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Genetisch testen is in de huidige samenleving niet meer weg te denken. Het leidt echter vaak tot morele dilemma’s, zeker aangezien het meestal om een voorspellende test gaat in plaats van een diagnostische test. Je zult keuzes moeten maken die vaak niet alleen op jou betrekking hebben: Ben je rationeel of laat je je leiden door emotie? We ontwikkelden een contextrijke lessenserie binnen het genetica-onderwijs waarin we leerlingen hun standpunt lieten onderbouwen met behulp van opgedane kennis en inzichten. Met soms heel persoonlijke werkvormen ontwikkelden zij inzicht in de perspectieven van anderen. Om de ontwikkeling in het moreel redeneren te meten, interviewden wij leerlingen zowel voorafgaand als na de lessenserie met betrekking tot genetisch testen. De ontwikkeling in moreel redeneren betrof een uitgebreidere onderbouwing van het dilemma met een verschuiving naar rationeel, niet een verandering van standpunt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9280
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo