Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan der Zande, P.A.M.
dc.contributor.advisorBesselink, J.
dc.contributor.authorVos, I.H.C.
dc.contributor.authorKoot, J.
dc.contributor.authorSparnaaij, M.A.R.
dc.date.accessioned2011-10-10T17:00:37Z
dc.date.available2011-10-10
dc.date.available2011-10-10T17:00:37Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9280
dc.description.abstractGenetisch testen is in de huidige samenleving niet meer weg te denken. Het leidt echter vaak tot morele dilemma’s, zeker aangezien het meestal om een voorspellende test gaat in plaats van een diagnostische test. Je zult keuzes moeten maken die vaak niet alleen op jou betrekking hebben: Ben je rationeel of laat je je leiden door emotie? We ontwikkelden een contextrijke lessenserie binnen het genetica-onderwijs waarin we leerlingen hun standpunt lieten onderbouwen met behulp van opgedane kennis en inzichten. Met soms heel persoonlijke werkvormen ontwikkelden zij inzicht in de perspectieven van anderen. Om de ontwikkeling in het moreel redeneren te meten, interviewden wij leerlingen zowel voorafgaand als na de lessenserie met betrekking tot genetisch testen. De ontwikkeling in moreel redeneren betrof een uitgebreidere onderbouwing van het dilemma met een verschuiving naar rationeel, niet een verandering van standpunt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent263251 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKind van Berekening; moreel redeneren in lessen genetica
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMoreel redeneren Genetica Onderwijs
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Biologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record