View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verband tussen het werkgeheugen en getalbegrip bij vijfjarige kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Bakx, Y-3339041 en Eikelboom, PD-3366723 en Maandag, Y-3410129 en Westra, JS-3353893.pdf (332.8Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Bakx, Y.
        Eikelboom, P.D.
        Maandag, Y.
        Westra, J.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Rekenvaardigheden worden steeds belangrijker voor alle individuen in de hedendaagse samenleving en een beperkte ontwikkeling van rekenvaardigheden heeft een negatief effect op het alledaags functioneren in de maatschappij. Belangrijke factoren in de ontwikkeling van rekenvaardigheden van kinderen zijn het werkgeheugen en getalbegrip. Het doel van dit onderzoek is het mogelijke bestaan van een causaal verband tussen het visuele en verbale werkgeheugen en getalbegrip bij basisschoolkinderen van gemiddeld vijf jaar aan te tonen, waarbij rekening is gehouden met verschillen in sekse en afkomst. Hiervoor is gekeken naar een mogelijk verschil in effect van visuele en verbale werkgeheugentrainingen tussen leerlingen van allochtone en autochtone afkomst en tussen jongens en meisjes. Er is gebleken dat er afhankelijk van afkomst en sekse geen verband tussen het verbale werkgeheugen en getalbegrip is. Tevens is er geen verband tussen het visuele en verbale werkgeheugen en getalbegrip, afhankelijk van sekse. Tussen het visuele werkgeheugen en getalbegrip is, afhankelijk van afkomst, wel een verband.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9232
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo