Het verband tussen het werkgeheugen en getalbegrip bij vijfjarige kinderen
Publication date
2011Author
Bakx, Y.
Eikelboom, P.D.
Maandag, Y.
Westra, J.S.
Metadata
Show full item recordSummary
Rekenvaardigheden worden steeds belangrijker voor alle individuen in de hedendaagse samenleving en een beperkte ontwikkeling van rekenvaardigheden heeft een negatief effect op het alledaags functioneren in de maatschappij. Belangrijke factoren in de ontwikkeling van rekenvaardigheden van kinderen zijn het werkgeheugen en getalbegrip. Het doel van dit onderzoek is het mogelijke bestaan van een causaal verband tussen het visuele en verbale werkgeheugen en getalbegrip bij basisschoolkinderen van gemiddeld vijf jaar aan te tonen, waarbij rekening is gehouden met verschillen in sekse en afkomst.
Hiervoor is gekeken naar een mogelijk verschil in effect van visuele en verbale werkgeheugentrainingen tussen leerlingen van allochtone en autochtone afkomst en tussen jongens en meisjes. Er is gebleken dat er afhankelijk van afkomst en sekse geen verband tussen het verbale werkgeheugen en getalbegrip is. Tevens is er geen verband tussen het visuele en verbale werkgeheugen en getalbegrip, afhankelijk van sekse. Tussen het visuele werkgeheugen en getalbegrip is, afhankelijk van afkomst, wel een verband.