Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBos, I van den
dc.contributor.authorBakx, Y.
dc.contributor.authorEikelboom, P.D.
dc.contributor.authorMaandag, Y.
dc.contributor.authorWestra, J.S.
dc.date.accessioned2011-10-03T17:01:24Z
dc.date.available2011-10-03
dc.date.available2011-10-03T17:01:24Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9232
dc.description.abstractRekenvaardigheden worden steeds belangrijker voor alle individuen in de hedendaagse samenleving en een beperkte ontwikkeling van rekenvaardigheden heeft een negatief effect op het alledaags functioneren in de maatschappij. Belangrijke factoren in de ontwikkeling van rekenvaardigheden van kinderen zijn het werkgeheugen en getalbegrip. Het doel van dit onderzoek is het mogelijke bestaan van een causaal verband tussen het visuele en verbale werkgeheugen en getalbegrip bij basisschoolkinderen van gemiddeld vijf jaar aan te tonen, waarbij rekening is gehouden met verschillen in sekse en afkomst. Hiervoor is gekeken naar een mogelijk verschil in effect van visuele en verbale werkgeheugentrainingen tussen leerlingen van allochtone en autochtone afkomst en tussen jongens en meisjes. Er is gebleken dat er afhankelijk van afkomst en sekse geen verband tussen het verbale werkgeheugen en getalbegrip is. Tevens is er geen verband tussen het visuele en verbale werkgeheugen en getalbegrip, afhankelijk van sekse. Tussen het visuele werkgeheugen en getalbegrip is, afhankelijk van afkomst, wel een verband.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent340885 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verband tussen het werkgeheugen en getalbegrip bij vijfjarige kinderen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordswerkgeheugen, getalbegrip, basisschoolleerlingen, sekseverschillen, afkomstverschillen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record