View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ervaren sociale acceptatie van hoogbegaafde kinderen en de verklarende rol van sociale cognities, het type onderwijs en zelfbeoordeling van de sociale vaardigheden

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Stalenhoef, J-3026817.pdf (425.1Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Stalenhoef, J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Hoewel het aantal wetenschappelijke studies naar hoogbegaafdheid de laatste jaren flink toeneemt, blijven belangrijke onderliggende factoren, die (mogelijk) ten grondslag liggen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van hoogbegaafden, onderbelicht. Deze studie is er op gericht te onderzoeken of de mate van ervaren sociale acceptatie (als determinant van zelfconcept) verklaard kan worden op basis van sociale cognities, type onderwijs en zelfbeoordeelde sociale vaardigheden. Aan het onderzoek hebben 36 hoogbegaafde kinderen deelgenomen die allen enkele vragenlijsten en een korte sociale-cognitie test hebben gemaakt. Resultaten tonen aan dat de sociale cognities van hoogbegaafde kinderen onvoldoende samenhang met ervaren sociale acceptatie vertonen om als voorspeller te kunnen dienen. Type onderwijs en zelfbeoordeelde sociale vaardigheden blijken beiden unieke verkarende variabelen van de ervaren sociale acceptatie te zijn, waarbij laatstgenoemde de belangrijkste is. In dit paper worden deze bevindingen toegelicht.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9218
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo