Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.H.
dc.contributor.authorStalenhoef, J.
dc.date.accessioned2011-10-03T17:01:18Z
dc.date.available2011-10-03
dc.date.available2011-10-03T17:01:18Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9218
dc.description.abstractHoewel het aantal wetenschappelijke studies naar hoogbegaafdheid de laatste jaren flink toeneemt, blijven belangrijke onderliggende factoren, die (mogelijk) ten grondslag liggen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van hoogbegaafden, onderbelicht. Deze studie is er op gericht te onderzoeken of de mate van ervaren sociale acceptatie (als determinant van zelfconcept) verklaard kan worden op basis van sociale cognities, type onderwijs en zelfbeoordeelde sociale vaardigheden. Aan het onderzoek hebben 36 hoogbegaafde kinderen deelgenomen die allen enkele vragenlijsten en een korte sociale-cognitie test hebben gemaakt. Resultaten tonen aan dat de sociale cognities van hoogbegaafde kinderen onvoldoende samenhang met ervaren sociale acceptatie vertonen om als voorspeller te kunnen dienen. Type onderwijs en zelfbeoordeelde sociale vaardigheden blijken beiden unieke verkarende variabelen van de ervaren sociale acceptatie te zijn, waarbij laatstgenoemde de belangrijkste is. In dit paper worden deze bevindingen toegelicht.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleErvaren sociale acceptatie van hoogbegaafde kinderen en de verklarende rol van sociale cognities, het type onderwijs en zelfbeoordeling van de sociale vaardigheden
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHoogbegaafdheid, ervaren sociale acceptatie, sociale cognities, zelfbeoordeelde sociale vaardigheden, Leonardo-onderwijs
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record