View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verschillen in number sense bij kinderen uit groep 1:spelen thuisactiviteiten en sociaal economische status een rol?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Dijcks, S-3010449.pdf (273.5Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Dijcks, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: De laatste jaren is de aandacht voor de ontwikkeling van rekenvaardigheden sterk gegroeid. Number sense is een essentiële component in onderwijs en een tekort in rekenvaardigheden beperkt kinderen in het functioneren. Doel: Het doel van dit onderzoek is te onderzoeken of SES en de hoeveelheid en het soort thuisactiviteiten voorspellers zijn voor number sense voor kinderen in groep 1 van het basisonderwijs. Methode: Number sense is gemeten door middel van zes taken (getallen benoemen, verbale en non-verbale getallenlijnen). SES is gemeten door naar de hoogste genoten opleiding van de ouders te kijken. De hoeveelheid en soort activiteiten is gemeten door middel van een door ouders ingevulde vragenlijst. Resultaten: SES en het soort thuisactiviteiten zijn niet de belangrijkste voorspellers van de ontwikkeling van number sense. De hoeveelheid thuisactiviteiten is een belangrijke voorspeller voor de ontwikkeling van number sense. Conclusie: Voor het jonge kind is vooral de hoeveelheid aan thuisactiviteiten van belang en niet zozeer het soort activiteiten waarmee het kind thuis in aanraking komt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9214
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo