View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van executieve functies in het niveau van rekenvaardigheid van kinderen in groep 3

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Lugthart, E-3011062.pdf (275.7Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Lugthart, E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Recent onderzoek toont een positieve relatie aan tussen de executieve functies inhibitie, shifting en updating en het niveau van rekenvaardigheid bij kinderen in groep 3. Het doel van dit onderzoek was te bepalen wat de rol van inhibitie, shifting en updating is in het niveau van rekenvaardigheid van kinderen in groep 3. Het executief functioneren van 69 kinderen werd onderzocht in groep 1 en groep 3. Rekenvaardigheid werd onderzocht in groep 3. Met behulp van een Pearson’s correlatie en een multipele regressieanalyse werd onderzocht wat de invloed van de executieve functies in het niveau van rekenvaardigheid is. De resultaten tonen aan dat de executieve functies inhibitie, verbale updating en visuele updating significant samenhangen met en significante voorspellers zijn voor het niveau van rekenvaardigheid bij kinderen in groep 3. De executieve functie shifting hangt niet significant samen met en is geen significante voorspeller voor het niveau van rekenvaardigheid in groep 3. Inhibitie en verbale updating in groep 1 zijn de sterkste voorspellers voor rekenvaardigheid. Geconcludeerd kan worden dat de executieve functies inhibitie, verbale updating en visuele updating een rol spelen in de rekenvaardigheid van kinderen in groep 3.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9164
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo