dc.description.abstract | Recent onderzoek toont een positieve relatie aan tussen de executieve functies inhibitie, shifting en updating en het niveau van rekenvaardigheid bij kinderen in groep 3. Het doel van dit onderzoek was te bepalen wat de rol van inhibitie, shifting en updating is in het niveau van rekenvaardigheid van kinderen in groep 3. Het executief functioneren van 69 kinderen werd onderzocht in groep 1 en groep 3. Rekenvaardigheid werd onderzocht in groep 3. Met behulp van een Pearson’s correlatie en een multipele regressieanalyse werd onderzocht wat de invloed van de executieve functies in het niveau van rekenvaardigheid is. De resultaten tonen aan dat de executieve functies inhibitie, verbale updating en visuele updating significant samenhangen met en significante voorspellers zijn voor het niveau van rekenvaardigheid bij kinderen in groep 3. De executieve functie shifting hangt niet significant samen met en is geen significante voorspeller voor het niveau van rekenvaardigheid in groep 3. Inhibitie en verbale updating in groep 1 zijn de sterkste voorspellers voor rekenvaardigheid. Geconcludeerd kan worden dat de executieve functies inhibitie, verbale updating en visuele updating een rol spelen in de rekenvaardigheid van kinderen in groep 3. | |