Het verband tussen executief functioneren en oppositioneel opstandig gedrag bij kinderen in het speciaal basisonderwijs
Summary
Achtergrond: Mogelijk speelt executief functioneren (EF) een rol bij het ontstaan van gedragsproblemen bij kinderen in het speciaal basisonderwijs (SBO). Als dit het geval is kunnen passende interventie- en preventiemiddelen gericht op het verbeteren van EF gedragsproblematiek verminderen bij kinderen in het SBO. Doel: Het doel van dit onderzoek is zicht krijgen op het verband tussen EF en oppositioneel opstandig gedrag bij kinderen in SBO. Nagegaan wordt in hoeverre intelligentie en sociaal economische status (SES) invloed hebben op dit verband. Methode: Bij 90 kinderen van 6 tot en met 9 jaar in SBO zijn vier computertaken afgenomen, welke EF trachten te meten. Met de Teacher’s Report Form is oppositioneel opstandig gedrag weergegeven. Intelligentie is gemeten aan de hand van de Raven en SES is gemeten aan de hand van een zelf samengestelde vragenlijst. Resultaten: Er is geen significant verband gevonden tussen EF en oppositioneel opstandig gedrag en intelligentie en oppositioneel opstandig gedrag. Tussen intelligentie en EF bleek wel een significant verband te bestaan. SES bleek geen significant verschil te maken in de resultaten op de EF taken en de mate van oppositioneel opstandig gedrag. Conclusie: Er is geen verband aangetoond tussen EF en oppositioneel opstandig gedrag waardoor er geen sprake kan zijn van een invloed van intelligentie of SES. Er is geen bewijs gevonden dat interventies gericht op verbetering van EF gedragsproblematiek zouden kunnen verminderen. Meer onderzoek is nodig waarbij gecorrigeerd wordt voor leeftijd en stoornissen in het algemeen en er gelet wordt op betrouwbaarheid en validiteit van meetinstrumenten.