View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verband tussen executief functioneren en oppositioneel opstandig gedrag bij kinderen in het speciaal basisonderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Heuvel, RJ van den-3251705 en Hunen, AM van-3215407.pdf (458.1Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Heuvel, R.J. van den
        Hunen, A.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Mogelijk speelt executief functioneren (EF) een rol bij het ontstaan van gedragsproblemen bij kinderen in het speciaal basisonderwijs (SBO). Als dit het geval is kunnen passende interventie- en preventiemiddelen gericht op het verbeteren van EF gedragsproblematiek verminderen bij kinderen in het SBO. Doel: Het doel van dit onderzoek is zicht krijgen op het verband tussen EF en oppositioneel opstandig gedrag bij kinderen in SBO. Nagegaan wordt in hoeverre intelligentie en sociaal economische status (SES) invloed hebben op dit verband. Methode: Bij 90 kinderen van 6 tot en met 9 jaar in SBO zijn vier computertaken afgenomen, welke EF trachten te meten. Met de Teacher’s Report Form is oppositioneel opstandig gedrag weergegeven. Intelligentie is gemeten aan de hand van de Raven en SES is gemeten aan de hand van een zelf samengestelde vragenlijst. Resultaten: Er is geen significant verband gevonden tussen EF en oppositioneel opstandig gedrag en intelligentie en oppositioneel opstandig gedrag. Tussen intelligentie en EF bleek wel een significant verband te bestaan. SES bleek geen significant verschil te maken in de resultaten op de EF taken en de mate van oppositioneel opstandig gedrag. Conclusie: Er is geen verband aangetoond tussen EF en oppositioneel opstandig gedrag waardoor er geen sprake kan zijn van een invloed van intelligentie of SES. Er is geen bewijs gevonden dat interventies gericht op verbetering van EF gedragsproblematiek zouden kunnen verminderen. Meer onderzoek is nodig waarbij gecorrigeerd wordt voor leeftijd en stoornissen in het algemeen en er gelet wordt op betrouwbaarheid en validiteit van meetinstrumenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9153
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo