Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFlorrison, D.C.A.
dc.contributor.authorHeuvel, R.J. van den
dc.contributor.authorHunen, A.M. van
dc.date.accessioned2011-09-27T17:00:55Z
dc.date.available2011-09-27
dc.date.available2011-09-27T17:00:55Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9153
dc.description.abstractAchtergrond: Mogelijk speelt executief functioneren (EF) een rol bij het ontstaan van gedragsproblemen bij kinderen in het speciaal basisonderwijs (SBO). Als dit het geval is kunnen passende interventie- en preventiemiddelen gericht op het verbeteren van EF gedragsproblematiek verminderen bij kinderen in het SBO. Doel: Het doel van dit onderzoek is zicht krijgen op het verband tussen EF en oppositioneel opstandig gedrag bij kinderen in SBO. Nagegaan wordt in hoeverre intelligentie en sociaal economische status (SES) invloed hebben op dit verband. Methode: Bij 90 kinderen van 6 tot en met 9 jaar in SBO zijn vier computertaken afgenomen, welke EF trachten te meten. Met de Teacher’s Report Form is oppositioneel opstandig gedrag weergegeven. Intelligentie is gemeten aan de hand van de Raven en SES is gemeten aan de hand van een zelf samengestelde vragenlijst. Resultaten: Er is geen significant verband gevonden tussen EF en oppositioneel opstandig gedrag en intelligentie en oppositioneel opstandig gedrag. Tussen intelligentie en EF bleek wel een significant verband te bestaan. SES bleek geen significant verschil te maken in de resultaten op de EF taken en de mate van oppositioneel opstandig gedrag. Conclusie: Er is geen verband aangetoond tussen EF en oppositioneel opstandig gedrag waardoor er geen sprake kan zijn van een invloed van intelligentie of SES. Er is geen bewijs gevonden dat interventies gericht op verbetering van EF gedragsproblematiek zouden kunnen verminderen. Meer onderzoek is nodig waarbij gecorrigeerd wordt voor leeftijd en stoornissen in het algemeen en er gelet wordt op betrouwbaarheid en validiteit van meetinstrumenten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent469156 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verband tussen executief functioneren en oppositioneel opstandig gedrag bij kinderen in het speciaal basisonderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsexecutief functioneren
dc.subject.keywordswerkgeheugen
dc.subject.keywordsinhibitie
dc.subject.keywordskinderen
dc.subject.keywordsoppositioneel opstandig gedrag
dc.subject.keywordsintelligentie
dc.subject.keywordssociaal economische status
dc.subject.keywordsspeciaal basisonderwijs
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record