View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De opvattingen van migrantenouders en Nederlandse ouders over steun aan het schoolkind

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Giesbers-Radder, ME-3285197.pdf (552.7Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Radder, M.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar de vraag of migrantenouders een verschillende opvatting hebben over de te geven steun aan het kind met betrekking tot school. De data is verkregen door het afnemen van interviews bij ouders van 21 Nederlandse en 35 migrantengezinnen. De participanten zijn geselecteerd uit de groepen acht van twee basisscholen in Utrecht. De resultaten laten zien dat migrantenouders vaker dan Nederlandse ouders op een negatieve wijze over kind- en schoolkenmerken praten als factoren die van invloed zijn op het schooladvies. Migrantenouders leggen bij de ondersteuning van het kind meer nadruk op controle op het kind en controle op de school, Nederlandse ouders leggen minder nadruk op controle en richten zich meer op de ontwikkeling van het kind, zowel sociaal als cognitief. Concluderend kan gezegd worden dat migrantenouders en Nederlandse ouders in hun opvattingen niet erg verschillen wat kwantiteit betreft, maar vooral in de inhoud van de steun, waarin migrantenouders controle belangrijker vinden dan Nederlandse ouders.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9150
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo