dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Haan, M. de | |
dc.contributor.author | Radder, M.E. | |
dc.date.accessioned | 2011-09-26T17:01:04Z | |
dc.date.available | 2011-09-26 | |
dc.date.available | 2011-09-26T17:01:04Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9150 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek is gekeken naar de vraag of migrantenouders een verschillende opvatting hebben over de te geven steun aan het kind met betrekking tot school. De data is verkregen door het afnemen van interviews bij ouders van 21 Nederlandse en 35 migrantengezinnen. De participanten zijn geselecteerd uit de groepen acht van twee basisscholen in Utrecht. De resultaten laten zien dat migrantenouders vaker dan Nederlandse ouders op een negatieve wijze over kind- en schoolkenmerken praten als factoren die van invloed zijn op het schooladvies. Migrantenouders leggen bij de ondersteuning van het kind meer nadruk op controle op het kind en controle op de school, Nederlandse ouders leggen minder nadruk op controle en richten zich meer op de ontwikkeling van het kind, zowel sociaal als cognitief. Concluderend kan gezegd worden dat migrantenouders en Nederlandse ouders in hun opvattingen niet erg verschillen wat kwantiteit betreft, maar vooral in de inhoud van de steun, waarin migrantenouders controle belangrijker vinden dan Nederlandse ouders. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 566055 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De opvattingen van migrantenouders en Nederlandse ouders over steun aan het schoolkind | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Migranten | |
dc.subject.keywords | allochtonen | |
dc.subject.keywords | ouderbetrokkenheid | |
dc.subject.keywords | steun | |
dc.subject.keywords | school | |
dc.subject.keywords | basisschool | |
dc.subject.keywords | ouders | |
dc.subject.courseuu | Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken | |