Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHaan, M. de
dc.contributor.authorRadder, M.E.
dc.date.accessioned2011-09-26T17:01:04Z
dc.date.available2011-09-26
dc.date.available2011-09-26T17:01:04Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9150
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar de vraag of migrantenouders een verschillende opvatting hebben over de te geven steun aan het kind met betrekking tot school. De data is verkregen door het afnemen van interviews bij ouders van 21 Nederlandse en 35 migrantengezinnen. De participanten zijn geselecteerd uit de groepen acht van twee basisscholen in Utrecht. De resultaten laten zien dat migrantenouders vaker dan Nederlandse ouders op een negatieve wijze over kind- en schoolkenmerken praten als factoren die van invloed zijn op het schooladvies. Migrantenouders leggen bij de ondersteuning van het kind meer nadruk op controle op het kind en controle op de school, Nederlandse ouders leggen minder nadruk op controle en richten zich meer op de ontwikkeling van het kind, zowel sociaal als cognitief. Concluderend kan gezegd worden dat migrantenouders en Nederlandse ouders in hun opvattingen niet erg verschillen wat kwantiteit betreft, maar vooral in de inhoud van de steun, waarin migrantenouders controle belangrijker vinden dan Nederlandse ouders.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent566055 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe opvattingen van migrantenouders en Nederlandse ouders over steun aan het schoolkind
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMigranten
dc.subject.keywordsallochtonen
dc.subject.keywordsouderbetrokkenheid
dc.subject.keywordssteun
dc.subject.keywordsschool
dc.subject.keywordsbasisschool
dc.subject.keywordsouders
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record