Een onderzoek naar verbetering van de Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag Hoger Onderwijs
Summary
De Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag (VIL) is een veelgebruikt instrument om de leerkracht-leerlingrelatie in beeld te brengen. De versie voor het voortgezet onderwijs is veelvuldig onderzocht, maar die voor het hoger onderwijs (de VIL HO) is nog in ontwikkeling. Het doel van dit onderzoek is het verbeteren van de VIL HO om de docent-studentrelatie zo betrouwbaar en valide mogelijk te meten. Het onderzoek is opgebouwd uit drie deelstudies. In de eerste deelstudie zijn aan de hand van een bestaande dataset van een afname onder WO-studenten (n=484) per subschaal een factor- en betrouwbaarheidsanalyse uitgevoerd. Het resultaat liet zien dat de betrouwbaarheid en validiteit van ongeveer de helft van de items statistisch gezien niet goed is. In de tweede deelstudie zijn drie groepsinterviews met HBO-studenten (n=20) en twee met HBO-docenten (n=13) gehouden. Op grond van inhoudelijke argumenten bleek bijna drie kwart van de items volgens de participanten niet goed te zijn. Aanvullend zijn voor twee subschalen nieuwe items gegenereerd. In de derde deelstudie zijn de resultaten uit de eerste twee deelstudies gecombineerd.