Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMainhard, M.T.
dc.contributor.authorBrok, I.A.F.
dc.date.accessioned2011-09-22T17:08:25Z
dc.date.available2011-09-22
dc.date.available2011-09-22T17:08:25Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9138
dc.description.abstractDe Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag (VIL) is een veelgebruikt instrument om de leerkracht-leerlingrelatie in beeld te brengen. De versie voor het voortgezet onderwijs is veelvuldig onderzocht, maar die voor het hoger onderwijs (de VIL HO) is nog in ontwikkeling. Het doel van dit onderzoek is het verbeteren van de VIL HO om de docent-studentrelatie zo betrouwbaar en valide mogelijk te meten. Het onderzoek is opgebouwd uit drie deelstudies. In de eerste deelstudie zijn aan de hand van een bestaande dataset van een afname onder WO-studenten (n=484) per subschaal een factor- en betrouwbaarheidsanalyse uitgevoerd. Het resultaat liet zien dat de betrouwbaarheid en validiteit van ongeveer de helft van de items statistisch gezien niet goed is. In de tweede deelstudie zijn drie groepsinterviews met HBO-studenten (n=20) en twee met HBO-docenten (n=13) gehouden. Op grond van inhoudelijke argumenten bleek bijna drie kwart van de items volgens de participanten niet goed te zijn. Aanvullend zijn voor twee subschalen nieuwe items gegenereerd. In de derde deelstudie zijn de resultaten uit de eerste twee deelstudies gecombineerd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent45056 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleEen onderzoek naar verbetering van de Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag Hoger Onderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvragenlijst interpersoonlijk leraarsgedrag
dc.subject.keywordshoger onderwijs
dc.subject.keywordsbetrouwbaarheid
dc.subject.keywordsvaliditeit
dc.subject.keywordsdocenten
dc.subject.keywordsstudenten
dc.subject.keywordsrelatie, qti.
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record