View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van de Werkomgeving ervaren door Trainingsdeelnemers op hun Trainingsmotivatie, Trainingsresultaten en Transfer naar het Werk toe: De Invloed van het Organisatietransferklimaat op de Motivatie voorafgaande aan de Training, de Trainingsscores, de Transfermotivatie en de Inrolprestatie van Trainingsdeelnemers

        Thumbnail
        View/Open
        Graaf, de 3269353.pdf (1.393Mb)
        Publication date
        2011
        Author
        Graaf, M.S. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit longitudinaal onderzoek werden twee centrale hypothesen getoetst aan de hand van een procesmodel. Verwacht werd dat trainingsdeelnemers die een stimulerende werkomgeving ervaren meer groeien gedurende hun training (trainingsresultaten) en een betere transfer (gemeten als transfermotivatie & inrolprestatie) realiseren dan trainingsdeelnemers die dit niet ervaren. Daarnaast werd onderzocht of tijdens het trainingstraject een wisselwerking optrad tussen de stimulerende werkomgeving en de motivatie voorafgaande aan de training en de transfermotivatie. De resultaten uit dit onderzoek ondersteunden het idee dat het volgen van een training leidt tot een, ook voor collega’s en leidinggevenden zichtbare, groei in trainingsrelevante attitudes, inzichten en vaardigheden. Motivatie voorafgaande aan de training had hier een positief effect op. De trainingsresultaten gingen gepaard met, maar hadden geen effect op, het realiseren van een betere transfer. De trainingsdeelnemers met een stimulerende werkomgeving haalden meer uit hun training en waren vooraf meer gemotiveerd om de training te volgen dan trainingsdeelnemers met een minder stimulerende werkomgeving. Een belangrijke bevinding buiten de hypothesen om was dat leeftijd een negatief effect had op de motivationele aspecten. De resultaten van dit onderzoek hebben enerzijds trainingsgeoriënteerde en structurele implicaties voor de manier waarop organisaties aan hun werkomgeving moeten werken en anderzijds structurele implicaties voor de manier waarop trainingsbureaus trainingen moeten (her)structureren om een goede transfer te realiseren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9122
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo