View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Samenwerkend leren: een onderzoek naar de invloed van extraversie op interactie en prestaties bij een coöperatieve leertaak

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bruijne, VJM de-3361411.pdf (447.0Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Bruijne, V.J.M. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Coöperatief leren blijkt een effectieve manier van leren. De laatste jaren is veel onderzoek gedaan naar de effecten van coöperatief leren. In deze thesis is onderzocht wat de invloed is van het persoonlijkheidskenmerk extraversie op de interactie en prestaties bij coöperatief leren. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: is de mate van extraversie van leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs van invloed op de interactie en prestaties bij coöperatief leren, wanneer zij in duo’s samenwerken aan een rekentaak? 167 leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs werkten mee aan het onderzoek. Zij maakten daarbij individueel en in duo’s een rekentaak. De individuele opdrachten uit het onderzoek dienen als voor- en nameting. Van de duo’s werd de interactie tijdens samenwerking in kaart gebracht. Data werd zowel kwalitatief en kwantitatief geanalyseerd. De verwachting was dat extraversie van invloed zou zijn op de interactie bij en prestaties na afloop van samenwerking. Deze verwachte invloed is niet bevestigd. Er zijn geen significante resultaten gevonden voor de invloed van extraversie op dominantie, cognitieve conflicten, individuele prestaties en groepsprestaties.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8907
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo