Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJanssen, J
dc.contributor.advisorErkens, G
dc.contributor.authorBruijne, V.J.M. de
dc.date.accessioned2011-09-08T17:02:30Z
dc.date.available2011-09-08
dc.date.available2011-09-08T17:02:30Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8907
dc.description.abstractCoöperatief leren blijkt een effectieve manier van leren. De laatste jaren is veel onderzoek gedaan naar de effecten van coöperatief leren. In deze thesis is onderzocht wat de invloed is van het persoonlijkheidskenmerk extraversie op de interactie en prestaties bij coöperatief leren. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: is de mate van extraversie van leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs van invloed op de interactie en prestaties bij coöperatief leren, wanneer zij in duo’s samenwerken aan een rekentaak? 167 leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs werkten mee aan het onderzoek. Zij maakten daarbij individueel en in duo’s een rekentaak. De individuele opdrachten uit het onderzoek dienen als voor- en nameting. Van de duo’s werd de interactie tijdens samenwerking in kaart gebracht. Data werd zowel kwalitatief en kwantitatief geanalyseerd. De verwachting was dat extraversie van invloed zou zijn op de interactie bij en prestaties na afloop van samenwerking. Deze verwachte invloed is niet bevestigd. Er zijn geen significante resultaten gevonden voor de invloed van extraversie op dominantie, cognitieve conflicten, individuele prestaties en groepsprestaties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent457738 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSamenwerkend leren: een onderzoek naar de invloed van extraversie op interactie en prestaties bij een coöperatieve leertaak
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscoöperatief leren
dc.subject.keywordsextraversie
dc.subject.keywordsindividuele prestaties
dc.subject.keywordsgroepsprestaties
dc.subject.keywordsdominantie
dc.subject.keywordscognitief conflict.
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record