View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Vind ik de website een taart of een enorme taart? Onderzoek naar methoden voor het onderzoeken van pragmatische en hedonische kwaliteit van websites bij kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Vind ik de website een taart of een enorme taart.doc.pdf (742.2Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Kamp, J.J. van de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit artikel wordt onderzoek gedaan naar een methode om pragmatische en hedonische kwaliteit van websites bij kinderen te meten. Er zijn drie websites onderzocht: Schoolbieb (een classic website), WillemWever (een classic play website) en KidsKennisnet (een image map website). Deze websites zijn onderzocht op beauty, fun en goodness. In het artikel wordt een methode getest die gebaseerd is op woordparen van Hassenzahl (2004) voor het meten van pragmatische en hedonische kwaliteit. Deze woordparen zijn door ons omgezet in illustraties. De methode bleek niet betrouwbaar genoeg maar leverde toch enkele interessante resultaten op. Uit het onderzoek bleek dat pragmatische en hedonische kwaliteit niet samenhangen, dus wanneer een website als mooi wordt beoordeeld, hoeft dit niet te betekenen dat de website ook als goed wordt beoordeeld, en andersom. Door gebruik van een voor- en nameting met behulp van een smiley-o-meter en ranking bleek dat de evaluatie van beauty in de voor- en nameting relatief stabiel is, terwijl de evaluatie van goodness verandert door ervaring. Deze resultaten bleken ook uit eerder onderzoek van o.a. Van Schaik en Ling (2008).
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8766
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo