dc.description.abstract | In dit artikel wordt onderzoek gedaan naar een methode om pragmatische en hedonische kwaliteit van websites bij kinderen te meten. Er zijn drie websites onderzocht: Schoolbieb (een classic website), WillemWever (een classic play website) en KidsKennisnet (een image map website). Deze websites zijn onderzocht op beauty, fun en goodness. In het artikel wordt een methode getest die gebaseerd is op woordparen van Hassenzahl (2004) voor het meten van pragmatische en hedonische kwaliteit. Deze woordparen zijn door ons omgezet in illustraties. De methode bleek niet betrouwbaar genoeg maar leverde toch enkele interessante resultaten op. Uit het onderzoek bleek dat pragmatische en hedonische kwaliteit niet samenhangen, dus wanneer een website als mooi wordt beoordeeld, hoeft dit niet te betekenen dat de website ook als goed wordt beoordeeld, en andersom. Door gebruik van een voor- en nameting met behulp van een smiley-o-meter en ranking bleek dat de evaluatie van beauty in de voor- en nameting relatief stabiel is, terwijl de evaluatie van goodness verandert door ervaring. Deze resultaten bleken ook uit eerder onderzoek van o.a. Van Schaik en Ling (2008). | |