"De man die zijn eigen bank beroofde." Het gebruik van humor in relatie tot het imago van een persoon
Summary
In dit onderzoek wordt gekeken naar het gebruik van humor in relatie tot het imago van
de persoon in kwestie. Het is al lang geaccepteerd in wetenschappelijke theorie dat humor
gebruikt kan worden om sociale processen te sturen en te beïnvloeden. Zo kan bijvoorbeeld de
eigen “likeability” worden vergroot. Ook is bekend dat er verschillende soorten humor zijn
die ieder in meer of mindere mate voor dit doel aangewend kunnen worden.
Door het onderzoeken van televisieoptredens van Dirk Scheringa in verschillende
periodes – een periode waarin hij zeer positief in het nieuws kwam, een periode waarin zijn
heersende imago zeer negatief was – wordt geprobeerd te achterhalen of dit zijn invloed heeft
op de gebruikte humor, zowel door Dirk Scheringa als door zijn gesprekspartners. De
hoofdvraag die hierbij gesteld werd was “Worden er door personen bepaalde strategieën van
humor aangewend om hun eigen publieke face te definiëren en te verdedigen wanneer dit
onder druk komt te staan en zo ja, welke strategieën kunnen dan onderscheiden worden?”.
Hierop kan helaas geen eenduidig antwoord worden gegeven. Alhoewel het actieve
humorgebruik van Dirk Scheringa geen verandering laat zien tussen de verschillende situaties,
veranderen zijn gesprekspartners wel in hun humorkeuze. Wanneer het imago van Dirk
Scheringa negatiever wordt, wordt de door hen gebruikte humor vijandiger en aanvallender.
Daarnaast is wel een verschuiving te zien in de wijze waarop Dirk Scheringa omgaat met de
humor die tegen hem wordt gebruikt. Er is echter niet te achterhalen of dit nu direct komt
door zijn veranderde positie, of door het feit dat zijn gesprekspartners ook andere humortypes
gaan gebruiken.