Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBos, J.C.
dc.contributor.advisorNijnatten, C.H.C.J. van
dc.contributor.authorDeguelle, M.W.
dc.date.accessioned2011-09-06T17:02:04Z
dc.date.available2011-09-06
dc.date.available2011-09-06T17:02:04Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8737
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt gekeken naar het gebruik van humor in relatie tot het imago van de persoon in kwestie. Het is al lang geaccepteerd in wetenschappelijke theorie dat humor gebruikt kan worden om sociale processen te sturen en te beïnvloeden. Zo kan bijvoorbeeld de eigen “likeability” worden vergroot. Ook is bekend dat er verschillende soorten humor zijn die ieder in meer of mindere mate voor dit doel aangewend kunnen worden. Door het onderzoeken van televisieoptredens van Dirk Scheringa in verschillende periodes – een periode waarin hij zeer positief in het nieuws kwam, een periode waarin zijn heersende imago zeer negatief was – wordt geprobeerd te achterhalen of dit zijn invloed heeft op de gebruikte humor, zowel door Dirk Scheringa als door zijn gesprekspartners. De hoofdvraag die hierbij gesteld werd was “Worden er door personen bepaalde strategieën van humor aangewend om hun eigen publieke face te definiëren en te verdedigen wanneer dit onder druk komt te staan en zo ja, welke strategieën kunnen dan onderscheiden worden?”. Hierop kan helaas geen eenduidig antwoord worden gegeven. Alhoewel het actieve humorgebruik van Dirk Scheringa geen verandering laat zien tussen de verschillende situaties, veranderen zijn gesprekspartners wel in hun humorkeuze. Wanneer het imago van Dirk Scheringa negatiever wordt, wordt de door hen gebruikte humor vijandiger en aanvallender. Daarnaast is wel een verschuiving te zien in de wijze waarop Dirk Scheringa omgaat met de humor die tegen hem wordt gebruikt. Er is echter niet te achterhalen of dit nu direct komt door zijn veranderde positie, of door het feit dat zijn gesprekspartners ook andere humortypes gaan gebruiken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.title"De man die zijn eigen bank beroofde." Het gebruik van humor in relatie tot het imago van een persoon
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHumor
dc.subject.keywordsFace
dc.subject.keywordsImago
dc.subject.keywordsScheringa
dc.subject.keywordsHumortypes
dc.subject.keywordsDiscours
dc.subject.keywordsGespreksstrategie
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record