View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        En toch vind ik het een goed product!: Een exploratief corpusonderzoek naar het gebruik van de markeerder toch

        Thumbnail
        View/Open
        Eindwerkstuk T.M. ter Borg.docx (58.58Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Borg, T.M. ter
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit exploratieve corpusonderzoek zal aan de hand van tekstanalyse worden nagegaan hoe de, als concessieve of concessief-adversatief veronderstelde, markeerder 'toch' gebruikt wordt in de reacties op de consumentenwebsite www.kieskeurig.nl . Dit alles zal geschieden aan de hand van een subcorpus waarin alleen zinnen die 'toch' bevatten voorkwamen. Als uitgangspunt voor het onderzoek werden onder andere de theorieën van Henk Pander Maat (2002) en Elisabeth Rudolph (1996) gebruikt. Na de analyse bleek ten eerste dat 'toch' als concessief-adversatieve markeerder niet zelfstandig kan voorkomen; hiervoor moet nog een extra concessieve of adversatieve markeerder worden gebruikt. Ten tweede lijkt 'toch', binnen de context van dit onderzoek, vaak een relatie te markeren van twee positieve oordelen over een bepaald product, in plaats van het, vooraf verwachtte, markeren van tegenstellingen van positief/negatief. Als hierbij nog een adversatieve markeerder werd gebruikt kon er wel sprake zijn van een markering van deze tegenstelling.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8613
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo