En toch vind ik het een goed product!: Een exploratief corpusonderzoek naar het gebruik van de markeerder toch
Summary
In dit exploratieve corpusonderzoek zal aan de hand van tekstanalyse worden nagegaan hoe de, als concessieve of concessief-adversatief veronderstelde, markeerder 'toch' gebruikt wordt in de reacties op de consumentenwebsite www.kieskeurig.nl . Dit alles zal geschieden aan de hand van een subcorpus waarin alleen zinnen die 'toch' bevatten voorkwamen. Als uitgangspunt voor het onderzoek werden onder andere de theorieën van Henk Pander Maat (2002) en Elisabeth Rudolph (1996) gebruikt. Na de analyse bleek ten eerste dat 'toch' als concessief-adversatieve markeerder niet zelfstandig kan voorkomen; hiervoor moet nog een extra concessieve of adversatieve markeerder worden gebruikt. Ten tweede lijkt 'toch', binnen de context van dit onderzoek, vaak een relatie te markeren van twee positieve oordelen over een bepaald product, in plaats van het, vooraf verwachtte, markeren van tegenstellingen van positief/negatief. Als hierbij nog een adversatieve markeerder werd gebruikt kon er wel sprake zijn van een markering van deze tegenstelling.