Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNouwen, R.W.F.
dc.contributor.authorBorg, T.M. ter
dc.date.accessioned2011-09-02T17:01:50Z
dc.date.available2011-09-02
dc.date.available2011-09-02T17:01:50Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8613
dc.description.abstractIn dit exploratieve corpusonderzoek zal aan de hand van tekstanalyse worden nagegaan hoe de, als concessieve of concessief-adversatief veronderstelde, markeerder 'toch' gebruikt wordt in de reacties op de consumentenwebsite www.kieskeurig.nl . Dit alles zal geschieden aan de hand van een subcorpus waarin alleen zinnen die 'toch' bevatten voorkwamen. Als uitgangspunt voor het onderzoek werden onder andere de theorieën van Henk Pander Maat (2002) en Elisabeth Rudolph (1996) gebruikt. Na de analyse bleek ten eerste dat 'toch' als concessief-adversatieve markeerder niet zelfstandig kan voorkomen; hiervoor moet nog een extra concessieve of adversatieve markeerder worden gebruikt. Ten tweede lijkt 'toch', binnen de context van dit onderzoek, vaak een relatie te markeren van twee positieve oordelen over een bepaald product, in plaats van het, vooraf verwachtte, markeren van tegenstellingen van positief/negatief. Als hierbij nog een adversatieve markeerder werd gebruikt kon er wel sprake zijn van een markering van deze tegenstelling.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleEn toch vind ik het een goed product!: Een exploratief corpusonderzoek naar het gebruik van de markeerder toch
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstekstanalyse, markeerder, corpusonderzoek, adversatief, concessief-adversatief
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record