View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hoe beoordelen jongeren met een licht verstandelijke beperking en gedragsproblemen hun begeleiders en zichzelf? Aannames van interventtieprogramma’s onderzocht

        Thumbnail
        View/Open
        Lindy van Dorst def.pdf (242.7Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Dorst, L. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Onderzocht is of jongeren met een licht verstandelijke beperking en gedragsproblemen negatief tegen hun begeleiders aankijken en een laag gevoel van eigenwaarde hebben. Deze factoren spelen mogelijk een rol bij de communicatie tussen de jongeren en hun begeleiding, waarbij agressie van de jongeren een veel voorkomend probleem is. Er namen 47 jongeren deel in de leeftijd van tien tot twintig jaar, met een gemiddelde leeftijd van 15.55 jaar. Gevonden werd dat het merendeel van de jongeren de begeleiding als positief ervaart. Tevens bleek dat jongeren de begeleiding positiever beoordelen naarmate zij ouder zijn. Eveneens werd gevonden dat de eigenwaarde van de jongeren niet laag is, in tegenstelling tot wat veelal wordt aangenomen in interventieprogramma’s. Een lage eigenwaarde ligt mogelijk niet ten grondslag aan gedragsproblemen bij licht verstandelijk beperkte jongeren. De meeste jongeren antwoordden niet agressief op spontane hypothetische vraagstukken. Er kwam geen samenhang tussen agressie en beoordeling van de begeleiding dan wel eigenwaarde uit huidig onderzoek naar voren. De band tussen licht verstandelijk beperkte jongeren en hun begeleiders en de rol van sociale informatieverwerking hierbij zou uitgebreider onderzocht moeten worden, om meer te weten te komen over wat er ten grondslag ligt aan het probleemgedrag bij deze jongeren in conflictsituaties met hun begeleiders.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8589
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo