dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Orobio de Castro, B. | |
dc.contributor.author | Dorst, L. van | |
dc.date.accessioned | 2011-09-02T17:00:59Z | |
dc.date.available | 2011-09-02 | |
dc.date.available | 2011-09-02T17:00:59Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8589 | |
dc.description.abstract | Onderzocht is of jongeren met een licht verstandelijke beperking en gedragsproblemen negatief tegen hun begeleiders aankijken en een laag gevoel van eigenwaarde hebben. Deze factoren spelen mogelijk een rol bij de communicatie tussen de jongeren en hun begeleiding, waarbij agressie van de jongeren een veel voorkomend probleem is.
Er namen 47 jongeren deel in de leeftijd van tien tot twintig jaar, met een gemiddelde leeftijd van 15.55 jaar. Gevonden werd dat het merendeel van de jongeren de begeleiding als positief ervaart. Tevens bleek dat jongeren de begeleiding positiever beoordelen naarmate zij ouder zijn. Eveneens werd gevonden dat de eigenwaarde van de jongeren niet laag is, in tegenstelling tot wat veelal wordt aangenomen in interventieprogramma’s. Een lage eigenwaarde ligt mogelijk niet ten grondslag aan gedragsproblemen bij licht verstandelijk beperkte jongeren. De meeste jongeren antwoordden niet agressief op spontane hypothetische vraagstukken. Er kwam geen samenhang tussen agressie en beoordeling van de begeleiding dan wel eigenwaarde uit huidig onderzoek naar voren.
De band tussen licht verstandelijk beperkte jongeren en hun begeleiders en de rol van sociale informatieverwerking hierbij zou uitgebreider onderzocht moeten worden, om meer te weten te komen over wat er ten grondslag ligt aan het probleemgedrag bij deze jongeren in conflictsituaties met hun begeleiders. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 248564 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Hoe beoordelen jongeren met een licht verstandelijke beperking en gedragsproblemen hun begeleiders en zichzelf?
Aannames van interventtieprogramma’s onderzocht | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | LVB | |
dc.subject.keywords | gedragsproblemen | |
dc.subject.keywords | zelfwaardering | |
dc.subject.courseuu | Kinder- en jeugdpsychologie | |