Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOrobio de Castro, B.
dc.contributor.authorDorst, L. van
dc.date.accessioned2011-09-02T17:00:59Z
dc.date.available2011-09-02
dc.date.available2011-09-02T17:00:59Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8589
dc.description.abstractOnderzocht is of jongeren met een licht verstandelijke beperking en gedragsproblemen negatief tegen hun begeleiders aankijken en een laag gevoel van eigenwaarde hebben. Deze factoren spelen mogelijk een rol bij de communicatie tussen de jongeren en hun begeleiding, waarbij agressie van de jongeren een veel voorkomend probleem is. Er namen 47 jongeren deel in de leeftijd van tien tot twintig jaar, met een gemiddelde leeftijd van 15.55 jaar. Gevonden werd dat het merendeel van de jongeren de begeleiding als positief ervaart. Tevens bleek dat jongeren de begeleiding positiever beoordelen naarmate zij ouder zijn. Eveneens werd gevonden dat de eigenwaarde van de jongeren niet laag is, in tegenstelling tot wat veelal wordt aangenomen in interventieprogramma’s. Een lage eigenwaarde ligt mogelijk niet ten grondslag aan gedragsproblemen bij licht verstandelijk beperkte jongeren. De meeste jongeren antwoordden niet agressief op spontane hypothetische vraagstukken. Er kwam geen samenhang tussen agressie en beoordeling van de begeleiding dan wel eigenwaarde uit huidig onderzoek naar voren. De band tussen licht verstandelijk beperkte jongeren en hun begeleiders en de rol van sociale informatieverwerking hierbij zou uitgebreider onderzocht moeten worden, om meer te weten te komen over wat er ten grondslag ligt aan het probleemgedrag bij deze jongeren in conflictsituaties met hun begeleiders.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent248564 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHoe beoordelen jongeren met een licht verstandelijke beperking en gedragsproblemen hun begeleiders en zichzelf? Aannames van interventtieprogramma’s onderzocht
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLVB
dc.subject.keywordsgedragsproblemen
dc.subject.keywordszelfwaardering
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record