View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        In eBay we trust. Een onderzoek naar informatieasymmetrie en het streven naar informatietransparantie. Geanalyseerd aan de hand van online handelsplatform eBay

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis R.A.S.Nijburg.pdf (1.414Mb)
        Publication date
        2011
        Author
        Nijburg, A.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het internet ontwikkelde zich in de afgelopen jaren tot een alledaags medium en dit bracht nieuwe vormen van handel met zich mee. Er ontstonden kansen voor het handelen via internet, er werden letterlijk en figuurlijk nieuwe marktplaatsen gecreëerd. Nieuwe kwaliteiten zijn onder andere het snel en gemakkelijk uitwisselen van informatie en de mogelijkheid tot direct contact. Mede dankzij het internet zijn conventionele media-economieën veranderd. Internetbedrijven creëren een markt voor nichegoederen. De komst van het internet werd ook begeleid door een populair discours dat transparantie beloofde (Savvides, 2006; Laudon en Traver, 2010). Maar tevens bracht het gemak van de nieuwe economie juist zorgen en onzekerheid met zich mee over veiligheid. Er werden vragen gesteld over het vertrouwen in websites en andere gebruikers en over het veilig verzenden van informatie. Juist met de komst van internet, en daarmee het ontstaan van nieuwe manieren van handel drijven, ontstonden er nieuwe en andere problemen. Fraude en het afnemende vertrouwen zorgen ervoor dat er mechanismen ontwikkeld dienen te worden om kopers en verkopers op een goede manier zaken te laten doen. Ondanks deze risico’s en onzekerheden trekt eBay, ’s werelds grootste online handelsplaats, dagelijks miljoenen gebruikers naar hun site. Er wordt onder andere beargumenteerd dat de systemen en mechanismen, om het vertrouwen van gebruikers te vergroten, door eBay ontwikkeld zijn om de drempel van gebruik en participatie te verlagen. Deze ‘immateriële arbeid’ van gebruikers, waarbij enorme hoeveelheden content worden geproduceerd, vormt een belangrijk onderdeel en is inherent aan het succes van eBay. Ten tweede zijn er, naast de interface en de software, nog andere actoren binnen het eBay-netwerk die bijdragen aan het grote succes van de online handelsplaats. Het netwerk van eBay kent een hybride karakter. Niet alleen menselijke actoren, ook niet-menselijke actoren spelen een rol. Deze actoren hebben ieder op hun eigen manier handelingsvermogen. Hierbij wordt kort gerefereerd aan de ‘actornetwerktheorie’ van de Franse filosoof Bruno Latour. Daarnaast wordt de Social Construction of Technology (SCOT) geanalyseerd, waarbij actoren zorgen voor de sociale constructie van de technologie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8253
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo