Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchäfer, M.T.
dc.contributor.authorNijburg, A.S.
dc.date.accessioned2011-08-19T17:01:27Z
dc.date.available2011-08-19
dc.date.available2011-08-19T17:01:27Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8253
dc.description.abstractHet internet ontwikkelde zich in de afgelopen jaren tot een alledaags medium en dit bracht nieuwe vormen van handel met zich mee. Er ontstonden kansen voor het handelen via internet, er werden letterlijk en figuurlijk nieuwe marktplaatsen gecreëerd. Nieuwe kwaliteiten zijn onder andere het snel en gemakkelijk uitwisselen van informatie en de mogelijkheid tot direct contact. Mede dankzij het internet zijn conventionele media-economieën veranderd. Internetbedrijven creëren een markt voor nichegoederen. De komst van het internet werd ook begeleid door een populair discours dat transparantie beloofde (Savvides, 2006; Laudon en Traver, 2010). Maar tevens bracht het gemak van de nieuwe economie juist zorgen en onzekerheid met zich mee over veiligheid. Er werden vragen gesteld over het vertrouwen in websites en andere gebruikers en over het veilig verzenden van informatie. Juist met de komst van internet, en daarmee het ontstaan van nieuwe manieren van handel drijven, ontstonden er nieuwe en andere problemen. Fraude en het afnemende vertrouwen zorgen ervoor dat er mechanismen ontwikkeld dienen te worden om kopers en verkopers op een goede manier zaken te laten doen. Ondanks deze risico’s en onzekerheden trekt eBay, ’s werelds grootste online handelsplaats, dagelijks miljoenen gebruikers naar hun site. Er wordt onder andere beargumenteerd dat de systemen en mechanismen, om het vertrouwen van gebruikers te vergroten, door eBay ontwikkeld zijn om de drempel van gebruik en participatie te verlagen. Deze ‘immateriële arbeid’ van gebruikers, waarbij enorme hoeveelheden content worden geproduceerd, vormt een belangrijk onderdeel en is inherent aan het succes van eBay. Ten tweede zijn er, naast de interface en de software, nog andere actoren binnen het eBay-netwerk die bijdragen aan het grote succes van de online handelsplaats. Het netwerk van eBay kent een hybride karakter. Niet alleen menselijke actoren, ook niet-menselijke actoren spelen een rol. Deze actoren hebben ieder op hun eigen manier handelingsvermogen. Hierbij wordt kort gerefereerd aan de ‘actornetwerktheorie’ van de Franse filosoof Bruno Latour. Daarnaast wordt de Social Construction of Technology (SCOT) geanalyseerd, waarbij actoren zorgen voor de sociale constructie van de technologie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1483338 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIn eBay we trust. Een onderzoek naar informatieasymmetrie en het streven naar informatietransparantie. Geanalyseerd aan de hand van online handelsplatform eBay
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordseconomie van informatie, asymmetrie, transparantie, disclosure of information, vertrouwen, mechanismen, technologie, reputatie, feedbacksysteem, eBay
dc.subject.courseuuNieuwe media en digitale cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record