View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van etniciteit op coöperatief leren

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Gokoel, VS-3532070.pdf (317.3Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Gokoel, V.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is de invloed van etniciteit op coöperatief leren onderzocht. Daarbij is de verwachting gesteld dat de kwaliteit van het coöperatief leren het beste is bij duo`s bestaande uit autochtone leerlingen (A), daarna bij duo`s bestaande uit allochtone leerlingen van dezelfde afkomst (B), vervolgens bij duo`s bestaande uit één autochtone en één allochtone leerling (C) en tot slot bij duo`s bestaande uit allochtone leerlingen van een verschillende afkomst (D). Om dit te onderzoeken hebben 168 leerlingen uit groep acht van acht Nederlandse basisscholen in duo`s samengewerkt aan een rekentaak. Daarbij is onderzocht in hoeverre de procedurele, affectieve en niet-inhoudelijke interactie verschilt naar gelang de duosamenstelling. Uit dit onderzoek is gebleken dat de kwaliteit van het coöperatief leren het beste is bij duo`s bestaande uit autochtone leerlingen (A), daarna bij duo`s bestaande uit één autochtone en één allochtone leerling (C), vervolgens bij duo`s bestaande uit allochtone leerlingen van een verschillende afkomst (D) en het minst goed bij duo`s bestaande uit allochtone leerlingen van dezelfde afkomst (B). Verder maakt dit onderzoek helder dat de invloed van etniciteit op coöperatief leren verschilt per etnische afkomst, waarbij naar voren komt dat vooral leerlingen van Aziatische, (Noord-) Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse afkomst, de kwaliteit van het coöperatief leren doen afnemen. De implicaties van deze bevindingen zijn vooral merkbaar voor basisscholen met een grote mate van etnische diversiteit. Met name voor deze basisscholen is het een uitdaging om in de onderwijspraktijk aan de slag te gaan met het dusdanig indelen van groepen, zodat hogere leerprestaties worden bereikt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/8244
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo