View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Ineens valt nu opeens het kwartje” Het Effect van een Concretisering van de Bouwstenen van Curriculum.nu op de Vernieuwingsbereidheid van Docenten MVT

        Thumbnail
        View/Open
        HdG_MasterscriptieMVT2021_Ineens valt nu opeens het kwartje.pdf (1.227Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Gier, Helga de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Sinds 2018 zijn leraren, lerarenopleiders/vakdidactici, (curriculum)experts en scholen, onder de naam Curriculum.nu, bezig geweest met het ontwikkelen van voorstellen voor herzieningen voor de landelijke kerndoelen en eindtermen. In 2019 zijn de voorstellen voor een meer toekomstgericht curriculum gepubliceerd. De reactie van docenten hierop is gemengd. Deze scriptie geeft antwoord op de vraag: “Wat is de invloed van een concretisering van de bouwstenen van Curriculum.nu in de vorm van een module op de attitude van docenten tegenover de voorgestelde curriculumvernieuwingen?”. Om de invloed van de module vast te stellen zijn semigestructureerde interviews gehouden met docenten Duits, Engels en Frans die werken in het voortgezet onderwijs. De huidige studie geeft inzicht in de houding, agency, ownership en sense-making van docenten met en zonder de module. De uitkomsten van dit onderzoek indiceren dat een concretiserende module een positieve invloed heeft op de vernieuwingsbereidheid van docenten mvt, met name op het gebied van ownership en sense-making. Dit betekent dat bij de invoering van onderwijsvernieuwingen, zoals Curriculum.nu, aandacht besteed moet worden aan het aanbieden van concrete praktijkuitwerkingen om docenten te ondersteunen en daarmee het mogelijke obstakel van het niet implementeren door docenten te verminderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/82
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo